Archivo de Público
Miércoles, 21 de Diciembre de 2011

Indignació davant la pujada tarifària

Els bitllets que baixen de preu són els menys usats

B. DEL RÍO / J. MUMBRÚ ·21/12/2011 - 06:25h

L'anunci de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de la pujada històrica del preu dels bitllets de metro i autobús aquest dilluns ha encès la flama de la indignació. Des de diferents institucions i associacions, inclosa la classe política, van alertar ahir que la modificació del sistema tarifari acabarà prioritzant el transport privat davant del públic i que suposa un perjudici per a gran part de la població barcelonina, usuària habitual dels serveis públics de transport.

"És la primera vegada que una pujada tarifària coincideix amb una retallada dels serveis", va declarar ahir el president de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, que va denunciar que les noves tarifes són un "rècord històric que penalitza els usuaris habituals" del transport.

Entitats, partits polítics i la Síndica de Greuges s'oposen al gran increment

L'augment d'un 12% del preu del títol més venut (la T-10 representa el 84% dels bitllets venuts) es deu, segons Riol, al fet que "la Generalitat necessita recaptar perquè la caixa està buida a causa d'una mala política de finançament del sistema de transport".

Riol va explicar que la pujada tarifària, "simbòlica i inútil", castiga els viatgers freqüents. De fet, un dels pocs títols que veuran reduïts el seu preu a partir de l'1 de gener és el T-Mes. Riol va denunciar, però, que es tracta d'una "reducció fictícia" ja que "perquè sigui rendible aquest bitllet el viatger ha de fer 68 desplaçaments en un mes, una cosa que és gairebé impossible".

Riol va acusar l'Ajuntament i la Generalitat d'estar "dissuadint" la demanda de transport públic aplicant pujades més altes al transport públic que al privat.

El tinent d'alcalde defensa que calia fer-ho per garantir "la continuïtat"

El president del grup municipal d'ICV-EUiA, Ricard Gomà, en una roda de premsa a l'Ajuntament, també va criticar "l'augment espectacular" del cost del transport públic. Gomà va advertir que estan canviant les prioritats i va recordar que, mentre es dispara el preu del transport públic, es rebaixa l'impost de vehicles privats, es congela una part de l'àrea blava i s'eximeix de pagar l'àrea verda als ciutadans que no hagin estat multats. El polític ecosocialista va considerar que "és evident" que s'està "incentivant l'ús del cotxe a la ciutat i no s'està fidelitzant l'ús del transport públic".

El PSC també va criticar l'augment, així com Unitat per Barcelona. El líder independentista, Jordi Portabella, va recordar que "la salut depèn en bona part de la contaminació" i va pronosticar que reduir el transport públic i encarir-lo també "empobrirà la qualitat ambiental".

Desequilibri per a les famílies

"Espectacular", "excessiva", "històrica" i "desproporcionada" són alguns dels qualificatius amb què ahir la Síndica de Greuges de l'Ajuntament de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, va definir la pujada del transport públic.

"Per a una família amb tres o quatre persones aquest augment suposarà un desequilibri en el pressupost del nucli familiar", va dir Vilà, que va recomanar a l'Ajuntament que creï una targeta de transport subvencionada per a les persones en risc d'exclusió social. La Síndica va destacar la funció del transport públic, tot i reconèixer que sempre serà deficitari. "És un servei essencial per a la ciutadania i amb aquesta pujada hi haurà persones que no podran agafar el metro o l'autobús".

"Injust però necessari"

El tinent d'alcalde de Seguretat i Mobilitat, Joaquim Forn, va comparèixer ahir per defensar els augments de preu. Forn va reconèixer que "no és just però és necessari" i va explicar que actualment amb el bitllet es paga el 42% del cost real del trajecte i que l'objectiu és arribar al 50%. Amb aquest increment, es cobrirà el 47%, mentre que la resta el subvenciona l'Administració. Forn va assegurar que amb aquesta decisió s'està garantint "la continuïtat futura" del transport públic i va retreure als anteriors governs que no ho haguessin fet abans. Malgrat tot, quan CiU estava a l'oposició criticava tots els increments de preu del transport públic.