Archivo de Público
Jueves, 14 de Julio de 2011

Piaggio tira enrere l'ERO i dóna una treva a Derbi

La planta continuarà funcionant fins al juliol de l'any vinent

JOÃO FRANÇA ·14/07/2011 - 01:02h

JOÃO FRANÇA - Treballadors de la fàbrica concentrats el febrer passat a Martorelles. acn

Van ser necessàries set hores de reunió per aturar l'ERO de la fàbrica de Derbi a Martorelles, però els treballadors ho van aconseguir. La multinacional italiana Piaggio, propietària de la fàbrica al Vallès Oriental, va anunciar ahir que mantindrà durant un any l'explotació de la fàbrica.

L'ERO que plantejava l'acomiadament de 200 persones va ser substituït per un pla de prejubilacions per a 25 treballadors. Segons Fernando Cornejo, delegat sindical de CCOO de Derbi, el compromís de la multinacional és "estu­diar totes les propostes que rebin". La Generalitat s'ha afegit a aquest compromís i estudiarà juntament amb Piaggio les diferents possibilitats, ja sigui per a la fabricació de motocicletes o altres components.

Els treballadors han arribat a un acord amb l'empresa per mantenir la fàbrica

En declaracions a Públic, Cornejo va afirmar que aquest "ha estat un encert de Piaggio". Va atribuir el canvi de parer de l'empresa a la pressió exercida pels treballadors amb suport de la societat. També va agrair la col·laboració del Departament de Treball i Indústria.

El delegat sindical va afirmar que els treballadors havien traslladat a la Generalitat la necessitat de fer entendre a l'empresa que "amb beneficis no podia marxar". Els empleats de Derbi van aportar tota la informació necessària i van treballar per facilitar la col·laboració del Govern.

La plantilla de Derbi es veu reduïda, però no amb acomiadaments. Cornejo es va mostrar satisfet amb el pla de prejubilacions per a treballadors que hagin complert els 55 anys abans del 30 de setembre. Seran 25 els empleats als quals s'aplicarà el pla.

Vint-i-cinc prejubilacions substituiran l'ERO de 200 acomiadaments

Piaggio va anunciar la setmana passada que estava negociant amb l'empresa Doga, fabricant de components d'automòbils, el traspàs de la planta de Martorelles. Doga demanava que Piaggio no busqués més inversions mentre durés la negociació. L'empresa italiana va comunicar ahir que no acceptava aquesta condició.

Possibilitat de quedar-se

Cornejo va insistir que una de les possibilitats que ha de tenir en compte la multinacional és quedar-se a Catalunya i mantenir la fàbrica, que dóna beneficis a l'empresa. El compromís de buscar una alternativa per a la continuïtat de l'activitat a Derbi no descarta l'elaboració d'una estratègia pròpia, que podria significar deixar de produir motocicletes per fabricar components per a les motos.

Piaggio té problemes a Itàlia, segons Cornejo. El representant va afirmar que Aprilia, una de les marques del grup, té una plantilla sobrecarregada de personal i no és rendible. L'empresa pretenia traslladar tota la producció de Derbi a les plantes italianes amb l'objectiu de reduir les pèrdues que tenen aquestes. Cornejo va afirmar que això no hauria assegurat una solució pel dèficit d'Aprilia i hauria representat destruir "una empresa que funciona bé i amb beneficis".

L'ERO, anunciat per Piaggio el mes de febrer, va tenir una forta resposta so­cial. Els treballadors van recollir milers de signatures de suport i van aconseguir que tots els grups parlamentaris instessin l'executiu espanyol a exercir de mediador en el cas, ja que no trobaven justificat l'ERO.