Jueves, 26 de Mayo de 2011

La fi de la zona 80' provoca més multes

Trànsit fa un balanç "positiu" de la supressió del límit

BRAIS BENÍTEZ ·26/05/2011 - 08:20h

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, va fer ahir un balanç triomfalista de la supressió de la zona 80 als accessos a Barcelona, una mesura criticada per les forces polítiques del Tripartit, que havien instaurat la zona especial a la legislatura anterior. Aregio va destacar la reducció de les retencions a l'àrea de Barcelona i també de la sinistralitat, però no va facilitar la xifra de morts des que s'ha apujat la velocitat màxima permesa.

Aquest diari va demanar rei­teradament les dades detallades del nombre de víctimes mortals als accessos a la capital catalana, però l'SCT va insistir a oferir només una xifra conjunta de morts i ferits greus. Segons les dades de Trànsit, durant els mesos de gener i febrer d'aquest any hi va haver vuit morts i ferits greus en aquesta àrea, mentre que al març i l'abril un cop suprimida la zona 80 es van produir dos morts i ferits greus, sense especificar en cap cas la xifra de morts per separat. Tampoc es va especificar la dada quan es va explicar que la mortalitat i els ferits greus van baixar un 40% (de 17 a 10) si es comparen els primer quadrimestres del 2010 i del 2011.

Pel que fa a les congestions, s'ha experimentat una reducció del 13% des que el 22 de febrer finalitzés la limitació a 80 km/h amb el canvi de senyalització a la B-23. "No ha passat cap circumstància de les que deien alguns. No hem tingut més accidents ni més cues", va sentenciar Aregio. La velocitat mitjana en aquests trams ha crescut, tant en les hores punta del matí (4%) com en els trams horaris sense aglomeració de vehicles (un 2%). El director de l'SCT va atribuir aquests resultats a "la normalitat amb la qual els ciutadans han viscut el canvi d'un mapa de velocitats més racional".

Malgrat haver ampliat els límits de velocitat en moltes vies, també ho han fet el nombre de sancions. Mentre que durant els dos primers mesos de l'any es van iniciar els tràmits de 7.079 sancions, des de la supressió de la zona 80 s'han iniciat un total de 10.434 expedients. Segons Aregio, a l'antiga zona 80 "hi havia una permissivitat més àmplia respecte a la resta del país" que amb el nou mapa de velocitats. "Ja vam dir que seríem més estrictes", va sentenciar Aregio. Tot i això, el director de l'SCT­­ va evitar extreure cap conclusió definitiva d'aquestes dades".

Estalvi de combustible

Trànsit es resisteix a especificar el nombre de víctimes mortals

Cal tenir en compte que en aquest procés de canvi hi va haver dos condicionaments que van obligar a modificar temporalment els plans del Govern. D'una banda, l'anticicló, que entre el 6 i el 13 de febrer va empitjorar la qualitat de l'aire, i va caldre aplicar el límit a 80 km/h en vies on ja funcionava la velocitat variable.

A més, a partir del 7 de març la velocitat genèrica a tot l'Estat va quedar limitada a 110 km/h per la política del Govern central destinada a l'estalvi energètic. Aregio va explicar ahir que l'SCT encara no ha rebut "cap notícia" de la direcció General de Trànsit sobre quan aixecarà la limitació a 110 km/h.

En algunes de les vies on es van suprimir els 80 km/h s'ha anat aplicant la velocitat variable, que té en compte l'estat de les vies i les condicions mediambientals. Aregio va explicar que ja està adjudicada l'obra per implantar la velocitat variable a la B-23 entre Molins de Rei i Barcelona, i que començarà a funcionar a finals d'any.

L'SCT també va oferir dades comparatives entre el primer quadrimestre del 2011 i el del 2010. La intensitat mitjana del trànsit es va reduir un 1%, i la congestió un 33%.