Martes, 3 de Mayo de 2011

Recoder també apunta a Adif per la contaminació

El conseller creu que una xarxa millor reduiria el transport privat

DANI CORDERO ·03/05/2011 - 01:43h

DANI CORDERO - L'horitzó de Barcelona amb pol·lució, vist des del turó de la Rovira. manu fernández

La meitat dels vehicles que circulen per Barcelona arriben d'altres municipis i hi deixen els seus gasos contaminants. Aquest va ser el motiu que va utilitzar ahir el conseller de Territori, Lluís Recoder, per tornar a carregar contra Adif, l'empresa estatal encarregada de la xarxa ferroviària, a la qual va responsabilitzar d'una part dels gasos contaminants que es respiren a la capital catalana. Si funcionés millor el transport públic, va venir a dir, es reduiria l'ús del vehicle privat, de la mateixa manera que si el port de Barcelona tingués una bona connexió ferroviària, s'estalviaria la circulació de desenes de camions cada dia.

"Necessitem una xarxa en condicions i no veiem que s'estiguin fent els passos per poder-la aconseguir", va dir el conseller, per continuar afirmant que "Adif fa la meitat de la meitat del que hauria de fer a Catalunya". La seva conselleria treballa en el nou pla de mesures mediambientals, en què previsiblement l'impuls del transport públic serà capital per reduir el trànsit, un dels principals causants de l'alta concentració de contaminació que hi ha a la capital catalana.

El Govern vol poder sobre les elèctriques quan hi hagi molta contaminació

Tot i les picabaralles cibernètiques de Recoder amb Jordi Hereu a compte de les obres del metro, les manifestacions de Recoder van tenir ahir continuïtat municipal gràcies a Àngel López, director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona. "Si hi ha tants cotxes és perquè no hi ha connexió pública", va afirmar en el marc d'unes jornades convocades pel Col·legi d'Enginyers de Camins i el RACC.

L'objectiu de les administracions és clar: treure dels carrers tants cotxes com sigui possible. En les últimes setmanes ha proliferat la demanda de modificacions tècniques en les inspeccions tècniques de vehicles (ITV) i en els impostos de matriculació i de circulació per fer-ho possible. Es manté aquesta opció, però n'hi ha més.

També ahir la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, va anunciar que també s'està ultimant un pla d'actuacions per a episodis anticiclònics a Catalunya, aquells casos en què la circulació d'aire és escassa i la concentració de contaminants esdevé un problema seriós per a la salut pública. És en aquests episodis que la Generalitat limita a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima als accessos de Barcelona. Però també planteja la possibilitat de limitar l'activitat industrial perquè no s'incrementin els nivells de partícules en suspensió i d'òxids de nitrogen, així com evitar que les cinc centrals de cicle combinat que hi ha a Barcelona i els seus voltants funcionin totes al mateix temps.

Interior planteja suprimir el sistema de velocitat variable a les nits

Serà també en aquests casos quan la Generalitat recomanarà als ciutadans que no agafin el cotxe. En cap cas seria una obligació.

Poc abans que Farran fes aquestes declaracions, Recoder minimitzava els efectes de la supressió de la zona 80 i defensava que el Govern farà el possible perquè a les carreteres catalanes es pugui anar "tan de pressa com es pugui i tan a poc a poc com sigui necessari". Amb aquesta afirmació es podrien entendre unes declaracions del conseller d'Interior, Felip Puig, que ahir va obrir la porta en una entrevista a RAC1 a suprimir la gestió variable de velocitat en els accessos a Barcelona a les nits, quan el trànsit és fluid. "A finals de maig farem una avaluació crítica de com ens ha funcionat i estudiarem si a la nit podem desconnectar el sistema de velocitat variable i mantenir els límits fixos que té cada carretera."