Martes, 19 de Abril de 2011

Una lliçó dels més petits

literatura infantil i juvenil: Els nens d'entre 6 i 13 anys segueixen consumint més llibres que la resta de la societat. El mercat editorial ho té present i a la Diada de Sant Jordi els més petits trobaran una oferta que anirà des dels títols més mediàtics fins a llibres educatius i solidaris, sense oblidar els contes clàssics de tota la vida

TONI POLO ·19/04/2011 - 00:40h

TONI POLO - Els pares suggereixen llibres als fills. carmen secanella

Les taules de les parades de llibres que engalanen Catalunya cada 23 d'abril estan ben farcides de llibres per a nens. En català (sobretot) i en castellà, però també en altres idiomes. D'aventures, de fantasia, d'esport, d'història, de ciència... Els infants ho absorbeixen tot. Els llibreters saben que un bon pessic del 10% de les vendes anuals que significarà la Diada de Sant Jordi fa referència a la literatura infantil.

Dir que els nens mantenen viu el sector editorial no és tan agosarat. Segons les dades del Gremi d'Editors de Catalunya, el 84,8% dels menors entre 6 i 13 anys llegeixen llibres (que no siguin de text). A partir dels 14 anys, aquest hàbit fa una davallada fins al voltant del 70% i va baixant a mesura que augmenta l'edat del grup de persones.

Moltes editorials aposten per temes ètics per inculcar valors als nens

El llibre per a adults va baixar un 28% el 2010, mentre que l'infantil només ho va ferun 10%. "La tendència en el sector editorial era de crisi, però fins al 2009 l'apartat infantil i juvenil va presentar una lleugera millora", comenta Sandra Rodericks, de l'agència especialitzada en literatura infantil Ute Körner.

Ara bé, la tendència a l'alça del llibre per a infants (considerant l'estancament d'enguany com un fet totalment conjuntural) ve de lluny. "Hauríem de parlar d'un canvi que va ocórrer fa dècades. Quan jo era petita, llegir era perdre el temps!", comenta Trini Marull, editora de Bruño/Brúixola. En algun moment, doncs, hi va haver un canvi social que ens ha portat a considerar la literatura per als més petits com una eina clau en l'educació, per una banda, i com un factor important econòmic per a les editorials.

La fórmula de sempre

Són importants els fenòmens literaris com ara Potter i Stilton

La fórmula de sempre funciona. I no es toca. Grups de nens que viuen aventures fabuloses, sense anar més lluny. Els lectors no es pregunten per què uns nens de 8 o 10 anys pugen a un avió, viatgen sols, viuen al bosc... No els interessa. Es limiten a gaudir de l'aventura. Però ara els llibres es complementen amb altres ítems. Per exemple, tocant temes socials, actuals, històrics

"És important que els nens aprenguin llegint", comenta Sergio Rossi, biòleg i coautor de Los vagabundos del hielo (Ediciones B), una novel·la protagonitzada per l'Equip Krakatek, amb el desglaç del planeta com a rerefons. "Estan descobrint el món i amb una història d'aventures, d'intriga, de perills, poden aprendre un miler de coses".

Moltes editorials aposten per estimular els nens. TakaTuka defensa els valors solidaris: és el cas del llibret il·lustrat A la garjola!, que fa reflexionar els més petits sobre l'expulsió d'immigrants. Proteus també difon aspectes ètics: Lleoa, la filla del silenci, recrea una faula de Moçambic amb continguts morals.

"Els autors eren noms intangibles; ara visiten escoles i coneixen els nens"

Escriptors de carn i ossos

També funcionen els contes de sempre. "Les editorials apel·len a la nostàlgia dels pares, que fan conèixer als seus fills els grans clàssics: Verne, Stevenson, Salgari...", comenta Verónica Fajardo, d'Ediciones B. Precisament aquests casos il·lustren un canvi generacional: abans, els autors eren poc menys que uns noms intangibles per als nens. Ara, els coneixen, els busquen, els adoren...: "Quina meravella quan un nen de 8 anys et demana el llibre d'un autor concret!", exclama Marull.

Les escoles, les llibreries i les biblioteques hi tenen molt a veure, ja que cada vegada més sovint organitzen xerrades amb els escriptors, que es presenten als seus lectors, els nens, com a persones de carn i ossos, palpables, a qui els poden preguntar coses.

Però també cal aclarir que cada vegada són més importants els fenòmens literaris infantils i juvenils. Tina Superbruixa o Geronimo Stilton acumulen autèntics fans per tot el món. "Harry Potter ha fet que els nens de 14 anys perdin la por als totxos de 600 pàgines", apunta Fajardo. El mateix han significat les novel·les de Cornelia Funke i de Stephanie Meyer, amb la seva saga Crepuscle. Llibres com per exemple els incomptables del ratolí Geronimo Stilton han jugat una darrera carta, que ha convertit les pàgines dels llibres en pous de sensacions: grafies espectaculars, dibuixos entre lletres, paraules de colors i, fins i tot, olors.

De la passada fira del llibre infantil i juvenil de Bolonya, una referència mundial en el sector, a finals del mes passat, Rodericks n'extreu una conclusió: "S'han acordat bestretes milionàries per una trilogia juvenil, cosa que no s'havia fet mai a Espanya", diu. Això vol dir que el llibre per a adolescents està acceptant el "salvatgisme" del mercat per a adults.

Internet, cada cop més obert als més petits, i la televisió fan la resta. Bob Esponja, Dora l'exploradora, Pocoyo, Hannah Montana... esdevenen col·leccions que abarroten les llibreries.