Archivo de Público
Miércoles, 26 de Enero de 2011

El comerç català, sota pressió

La liberalització apuntada pel Govern de Zapatero faria encara més precari el sector, diuen els sindicats

GLÒRIA AYUSO ·26/01/2011 - 06:01h

El comerç català aguanta la crisi des de fa tres anys amb greus dificultats. És una mostra d'això que, en només tres anys, el nombre de treballadors ha caigut un 32%, dels 424.792 del 2008 als 292.100 al desembre del 2010. L'intent del Govern de Zapatero de pactar la liberalització d'horaris comercials, que beneficia les grans superfícies, només pot incidir, en opinió d'UGT i CCOO, en un empitjorament de la situació del sector, alhora que posa en perill el model de comerç català basat en botigues de proximitat. Tot això en una activitat clau per a l'economia catalana, ja que el comerç representa el 17% del producte interior brut.

Els sindicats denuncien la precarietat laboral d'unes plantilles que estan assumint el cost de la caiguda dels marges comercials, amb acomiadaments, sobrecàrrega de feina, jornades inacabables i sous baixos. Les xifres ofereixen una clara radiografia de les condicions laborals al comerç: el sou mitjà és de 850 euros, però fins a un 60% dels contractes apliquen la retribució mínima de 658 euros que estableix el conveni del comerç a Barcelona, segons UGT. El 72% del personal són dones i els horaris impedeixen conciliar la vida familiar i la laboral, tal com coincideixen a destacar les centrals sindicals, ja que en les grans superfícies el treballador no sap mai quin horari farà fins a l'inici de cada setmana.

"Les plantilles estan molt ajustades, patim estrès i ansietat, i a causa de les baixes encara hem de cobrir jornades més llargues, ben bé maratonianes", denuncia Eva Gajardo, responsable de Comerç d'UGT. Mentre que el petit comerç manté un personal més fidel i professional, les cadenes comercials s'estan imposant amb treballadors cada vegada més joves, estudiants de pas, amb sous molt baixos. "Només hi ha personal per reposar el gènere, que no té temps per atendre els clients. Si no es cuida, el nostre comerç es convertirà en un self service, sense cap valor afegit", alerta el secretari general de Comerç, Hostaleria i Turisme d'UGT, Òscar López. "Cal dirigir-se cap a la professio­nalització", reclama el secretari del sector de CCOO, Manuel García Murillo. Les centrals aposten per un comerç "més humà" i amb sous dignes, encara més quan els treballadors són, alhora, consumidors.