Archivo de Público
Martes, 4 de Enero de 2011

Puig no aclareix què farà amb els 80 km/h

El responsable d'Interior vol consultar un grup d'experts

G. A. ·04/01/2011 - 08:20h

La promesa de suprimir la limitació de 80 quilòmetres per hora als accessos a Barcelona, que el Tripartit va posar en marxa el desembre del 2007, va ser una constant en la campanya electoral de Convergència i Unió. Però quan ha arribat l'hora de la veritat, el nou conseller d'Interior, Felip Puig, no té gaire clar com modificar la norma de l'anterior Govern. Puig es va limitar a anunciar ahir que mantindrà el model de velocitat variable, tot i que serà més flexible i eliminarà la "rigidesa excessiva" actual, si bé va afegir que consultarà amb tècnics i crearà una comissió d'experts per decidir com fer-ho.

Les dades confirmen que la mortalitat ha baixat un 66% i els ferits greus un 20% des que va entrar en marxa la mesura. Segons les dades del Servei Català del Trànsit, la reducció d'emissió dels òxids de nitrogen ha estat d'entre el 12% i el 13% i les congestions s'han reduït entre un 20% i un 30%, tant en durada com en longitud. A això s'hi suma el fet que la Comissió Europea ha obert un procés d'infracció a Espanya perquè creu que l'àrea de Barcelona i la del Baix Llobregat no compliran els barems de contaminació establerts per la Unió Europea, un dels quals, el de la concentració de partícules de menys de 10 micres (PM10), havia de complir-se a finals del 2010.

A preguntes dels periodistes, Puig, que va considerar que situar el límit en 80 "no respon a cap lògica", va restar importància a l'impacte que ha tingut en la reducció dels accidents i la contaminació, i va assenyalar amb ironia que si els conductors anessin a 40 quilòmetres per hora o si es prohibís anar en cotxe també es posaria fi a la contaminació i als accidents.

Tot i no saber encara com modificarà la velocitat variable, el seu objectiu serà, tal com va dir, trobar "un punt d'equilibri" entre la lluita contra la contaminació i l'accidentalitat, la llibertat social i el compromís individual.

En aquesta línia, la conselleria d'Interior preveu eliminar la limitació de 80 quilòmetres per hora, actualment vigent les 24 hores del dia, en les franges horàries i dies de la setmana que ho permetin, més en consonància amb el RACC, que en comptes de donar suport a l'eliminació de la mesura es mostra partidari d'incrementar el límit fins a 100 o 110 quilòmetres només a les nits.