Dos amics, molts quilòmetres i una llibreria
Fa trenta anys, Pep Bernadas i Albert Padrol van llançar-se a l'aventura de vendre literatura i guies per veure món
A l'última fila d'una aula d'antropologia, Pep Bernadas i Albert Padrol es van fer encara més amics. Sovint parlaven de viatjar. Anys després, van fundar Altaïr, considerada avui com la llibreria especialitzada en viatges més gran d'Europa. I ara la botiga celebra els trenta anys.
Tot comença al barri del Raval, on, amb l'ajuda de les parelles, de col·legues i d'una formigonera amb la qual Bernadas va fer el paviment "està bé fer coses, et canvien físicament", van inaugurar un petit espai amb la idea de transmetre "les ganes de conèixer el món a fons". Al voltant del segell Altaïr, aquest tàndem ha impulsat, entre altres coses, una revista, una agència de viatges, projectes de cooperació, exposicions, un blog i un fòrum. "Hem tingut el privilegi de veure com, de manera involuntària, Altaïr anava agafant la forma d'allò que ens agradava", diu Bernadas.
Altaïr és ara una revista i la llibreria de viatges més gran d'Europa
Als sis anys d'arrencar van pensar a professionalitzar-se. Van traslladar-se al carrer Balmes. "La idea del viatge s'estava transformant a Espanya recorda Bernadas, que va deixar la feina en una caixa d'estalvis per desenvolupar el projecte. Països com França o Anglaterra venien de passats colonials recents i profitosos, allà es viatjava força, però Espanya venia d'una experiència traumàtica a les colònies, i com que la realitat política i econòmica tampoc convidava gaire, aquí no hi havia cultura viatgera. Vam tenir sort: quan vam aparèixer, aquesta situació començava a canviar, així que el vent va bufar a favor nostre".
A Espanya faltava material per preparar els viatges més enllà dels catàlegs turístics, i per això els amfitrions van elaborar dossiers a base de retalls obtinguts per ells mateixos durant els seus viatges, i els van oferir per consultar gratuïtament en un racó de la llibreria, on també es podia prendre un te lliurement. "De vegades ens pispaven un dossier i com m'emprenyava!", diu Padrol, fotògraf que va trobar a la llibreria "un eix des del qual reorganitzar la meva vida".
El 1984 havien obert una agència de viatges que transcendia els serveis habituals d'altres agències, i el 1991, en ple esclat del naturisme i el vegetarianisme, els editors d'Oasis els van proposar que publiquessin una revista de viatges. El producte resultant és un dels millors que actualment es poden trobar al mercat mundial. Com a editors, es van atrevir a fer el pas cap als llibres, i aquí s'inscriu la col·lecció Heterodoxos.
Padrol és el més dedicat a l'edició. Li agradaria inocular una nova força al gènere viatger, si bé no simpatitza amb la idea de gènere i defensa que un bon llibre inspirat per un viatge, sigui fantàstic o realista, estimularà l'esperit crític i serà literatura excel·lent. "Si a Espanya no s'entén així, és perquè els literats reconeguts no han fet llibres de viatges. A Heterodoxos no volem que només ens posin al suplement de viatges de l'estiu. Volem que es consideri Norman Lewis com el que és, un estilista que escrivia millor que Somerset Maugham".
Bernadas s'inclina més pels projectes de cooperació. Li agrada el cara a cara, tocar realitat tangible, col·laborar sobre el terreny. "Hi ha complicitats molt maques. Som el que som per les persones que ens fan possibles", comparteixen a dir Padrol i Bernadas d'una passió que dura tant com mitja vida.