Viernes, 28 de Mayo de 2010

La vinculació entre Rusiñol i Picasso,al descobert

Primers anys del pintor malagueny a Barcelona

TONI POLO ·28/05/2010 - 06:24h

Santiago Rusiñol va ser una de les influències importants en Picasso quan el pintor malagueny va arribar a Barcelona amb 13 anys. Aquesta és la tesi que demostra l'exposició Picasso versus Rusiñol, que s'exhibeix al Museu Picasso des d'avui fins al 5 de setembre. "La intenció de l'exposició és mostrar la vinculació entre dos artistes que en principi no semblen gaire relacionats, explica Eduard Vallès, comissari de la mostra i conservador del museu. Però el cert és que Picasso es va interessar molt vivament per qui era el pintor per excel·lència de la Barcelona de l'època, entre els segles XIX i XX.

La mostra, organitzada amb el Museu Cau Ferrat, de Sitges, presenta prop de 160 pintures, dibuixos, gravats, fotografies i documents dels dos artistes i d'altres, com Ramon Casas, Carles Casagemas o El Greco, per la vinculació que van tenir en tots dos. "Van coincidir en una cruïlla en què Picasso havia deixat de ser alumne de belles arts i buscava convertir-se en un artista de veritat, i Rusiñol havia deixat de ser un referent d'avantguarda però mantenia tot el seu reconeixement", diu Vallès.

Admiració i oblit

No van ser ben bé amics perquè pertanyien a dues generacions diferents, però la relació entre ells va ser evident. "Picasso va experimentar un procés que va començar amb la curiositat, va continuar amb l'admiració i va acabar amb l'oblit del personatge. Aquest desinterès va venir quan Picasso va començar a anar a París, on va captar altres referents, altres perspectives professionals...".

La paraula versus del títol de l'exposició fa referència a aquest fet: "Vol dir, d'una banda, anar vers un lloc i, de l'altra, anar-hi contra", explica el comissari. En la mostra es posen de manifest aquestes dues coses

En els inicis, el malagueny va versionar obres del català, en va copiar, va fer dibuixos de L'auca del senyor Esteve, l'obra literària més important de Rusiñol, i fins i tot va imitar la seva firma. També va quedar clara la influència que va rebre del món artístic de Barcelona amb obres com Nocturn barceloní o Parella en un jardí.

"Picasso també va homenatjar la condició polifacètica de Rusiñol i la seva defensa de pintors com El Greco. Per això el va retratar caracteritzat com si fos El cavaller de la mà al pit", subratlla Eduard Vallès.

Publicidad

Publicidad

Publicidad

Publicidad