Viernes, 21 de Mayo de 2010

"La tècnica s'ha de posar al servei de les idees i no al revés"

Hannah Collins. Artista

L. P. ·21/05/2010 - 08:20h

Hannah Collins (Londres, 1956) va arribar a Bar­celona el 1989. Aleshores la ciutat vivia un procés de canvi i ella va decidir quedar-se per capturar la transformació de la ciutat en imatges. La pel·lícula La Mina n'és un testimoni. Ara, la darrera aventura de Collins ha estat fotografiar la selecció que Ferran Adrià ha fet dels trenta millors productes del món.

Quin és l'enfocament d'aquesta sèrie fotogràfica?

La idea era especificar l'origen exacte de cada producte, que tot fos molt concret. Volíem fugir de les imatges preconcebudes i les predeterminacions, però això no vol dir que no m'organitzi, la meva feina està molt planificada.

Per això presenta els vídeos amb multipantalla?

Mai hi ha un únic punt de vista, i quan treballes amb imatges no pots fer altra cosa que reinterpretar la realitat. I el format de multipantalla m'ofereix la possibilitat de construir relacions entre diferents punts de vista. A més, és un sistema que transmet la sensació que una imatge no ho pot capturar tot.

Malgrat la gran escala de les seves peces, aconsegueixen transmetre intimitat. Com s'ho fa?

Suposo que és perquè m'interessa l'inconscient, una de les parts més íntimes d'una persona. Crec que tot això es veu molt bé al vídeo Solitude & Company, on vaig aconseguir que un grup d'algerians entressin als seus somnis.

Vostè va començar pintant i fent escultura, i després es va passar a la fotografia i al vídeo. Per què?

Vaig començar a rodar pel·lícules perquè hi ha coses que no pots capturar amb cap altra disciplina. No podem evitar viure envoltats d'imatges.

Per què no li agrada la paraula videoart'?

Jo sóc una artista conceptual, i no m'agrada la paraula video­art perquè la història de l'art en moviment és molt llarga. La tecnologia ha anat canviant des de sempre i en els últims anys ho ha fet molt de pressa, però penso que no podem convertir la tecnologia en la protagonista de les nostres creacions; és la tècnica la que s'ha de posar al servei de les idees i no al revés.

Què ha passat amb la instal·lació que havia de fer a Sant Adrià de Besòs?

A place of horses està aturada per falta de diners. L'Ajuntament em diu que ja ho farem. A Barcelona el turisme té molt de poder, però s'han de construir coses que serveixin per a la ciutadania i no només hotels.

Quin projecte portes entre mans?

Una exposició individual per al Museu Nacional d'Art de Bogotà centrada en les meves pel·lícules. Acabo d'arribar de Colòmbia, perquè també estic preparant un vídeo amb grafiters d'allà que inclouré a la mostra.