Lunes, 3 de Mayo de 2010

La Diagonal podria canviar 174 cotxes per un tramvia

La plataforma Diagonal per a Tothom escenifica l'eficàcia del transport públic

DANI CORDERO ·03/05/2010 - 08:20h

Una imatge val més que mil paraules. I un tramvia més que 174 cotxes. Això devien pensar ahir les dues-centes persones que es van aplegar a l'avinguda Diagonal, entre el carrer de València i el passeig de Sant Joan. Tal com es va fer a Estrasburg el 1990, volien evidenciar que el transport públic és més eficient que el cotxe en tots els aspectes i, per sobre de tot, que la del tramvia és la millor de les opcions possibles per connectar els dos extrems de l'avinguda més llarga de Barcelona. Perquè, a més de menys contaminació a l'aire i de soroll, argumenten, ocupa molt menys espai.

Falta una setmana perquè comenci la consulta ciutadana sobre la reforma de la Diagonal i, a hores d'ara, tots els grups de pressió han posat els seus pros i contres sobre la taula. Ahir, amb la col·laboració de l'Ajuntament, que els va cedir per unes hores una grua i dos autobusos articulats de TMB, li va arribar el moment a la plataforma Diagonal per a Tothom, un dels lobbies favorables al canvi de model d'una de les vies més congestionades de la ciutat i a la inclusió de la connexió del Trambaix i el Trambesòs.

La plataforma, integrada per altres entitats que advoquen per la mobilitat sense contaminació, les associacions de veïns de Barcelona i els sindicats catalans amb més força, està convençuda que el tramvia servirà per arreglar la Diagonal i fer-la més propera a la gent, tal com ho havia plantejat en els seus plans inicials el pare de l'Eixample, Ildefons Cerdà. Fins i tot, recorden que el tramvia, tot i l'oposició inicial, acaba sent el transport públic més ben valorat per la població.

Així que van fer una crida a associats i coneguts i, al final, el que va estar a punt de faltar-los van ser cotxes. Ricard Riol, president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, integrant de la plataforma, encara trucava dissabte a la nit perquè li faltaven deu turismes per poder fer la prova. "Els que avui són aquí són gent molt conscienciada, que utilitzen el cotxe el mínim possible i saben que no ha de ser a la ciutat", argumentava mentre un fotògraf enfilat a una grua feia una foto dels 174 cotxes, de totes les marques i colors.

Estacionats a la calçada central de la Diagonal, els turismes ocupaven els sis carrils existents en una llargada de 160 metres, és a dir, una illa i mitja de l'Eixample. En total, una superfície de 2.400 metres quadrats. Mentre es preparava tot per poder prendre la imatge a vol d'ocell, hi havia ocupants dels vehicles que miraven relaxats per la finestreta, quan no llegien algun llibre o el diari. Pocs minuts després els comminaven a engegar i a portar el seu vehicle a una altra banda. Havia arribat el moment del transport públic.

Els participants no van haver de pujar als dos autobusos quan es van fer les fotos, que van palesar que també són més discrets dos busos articulats que quasi 200 cotxes. De fet, van aprofitar per cruspir-se uns entrepans. Però sí que van ser requerits per muntar al tramvia imaginari plantat al bell mig de la calçada central de l'avinguda, com si ja estigués decidit que l'opció guanyadora de la consulta serà la A, la del bulevard.

Allà, tal com n'estava de ple el comboi, amb 200 de les 220 places màximes ocupades i tots els passatgers drets, no hauria estat còmode obrir un diari o un llibre. Això sí, un tramvia similar però real només ocupa 100 metres quadrats quan està en moviment, menys d'una vintena part del que ocupaven els cotxes necessaris per transportar el mateix grup de gent. I la despesa energètica i la contaminació no tenen res a veure.

En tot cas, els opositors a la proposta del tramvia, com el RACC, creuen que també s'hauria de tenir en compte l'espai que ocupen les vies, perquè prendrà a la Diagonal, en el seu tram central, un carril per a cotxes en cada sentit de la marxa. Aquest fet provocarà que la congestió del trànsit de l'avinguda es traslladi a les vies veïnes de l'Eixample, que també hauran d'aguantar el 16% d'augment de vehicles previst a Barcelona per l'Ajuntament.

Tant els organitzadors de l'acte d'ahir com els membres del consistori barceloní són conscients que construir una línia de tramvia suposa haver d'expulsar vehicles privats de la Diagonal. El segon tinent d'alcalde de Barcelona, Ricard Gomà, un dels passatgers que es van enfilar ahir al tramvia invisible, explicava que cada dia passen per la via 86.000 vehicles, que acostumen a transportar una mitjana d'1,2 persones. Després de la reforma, si és que es decideix fer-la, entre 50.000 i 52.000 cotxes hauran de deixar de passar-hi. I la meitat dels que els fan servir optaran pel transport públic, el ja existent i la nova oferta: el mateix tramvia, autobusos o la línia 9 del metro.

Per un futur, és possible que també puguin fer servir els carrils del tramvia els autobusos de RetBus que ha plantejat posar en marxa TMB. Formaran part d'una xarxa reticular d'autobusos articulats que, per primera vegada, permetrà crear una imatge simple del plànol de busos de Barcelona.